Artikel van Flows door Kasper Demol op 22 juni 2018
Op het eerste Innovation Forum van Air Cargo Belgium werden ruim 200 aanwezigen ondergedompeld in de innovatieve oplossingen die technologie kan spelen voor de logistieke sector. Met keynotes, panelgesprekken en een afsluiter van minister De Croo.
© Bart Timperman
Twee jaar na de oprichting van Air Cargo Belgium organiseerde de koepelvereniging een eerste, gesmaakte Innovation Forum. Ruim 200 professionals, uit binnen- en buitenland, werden de hele namiddag getrakteerd op wervende keynotes en interessante panelgesprekken. De barbecue en het feest achteraf, trok nog eens 600 mensen uit de sector vanuit het hele land aan. Een mijlpaal, volgens een trotse Geert Keirens, directeur van ACB, die nadrukkelijk zijn teamleden in de bloemen zette voor de puike organisatie.
Eindelijk innoveren
De toon werd meteen gezet door Piet Demunter, strategisch directeur van Brussels Airport, die de ambitie uitsprak om de luchtvrachtsector eindelijk te digitaliseren en via innovatie te laten evolueren, wat de voorbije 25 jaar amper gebeurd is. Al is de kentering volgens hem wel al ingezet en digitaliseert de sector steeds sneller.
De evolutie op Brussels Airport was volgens Demunter voor een groot deel te danken aan enkele leiders uit de community die erin geslaagd zijn iedereen samen te brengen. Zijn stelling dat de goede werking van Air Cargo Belgium redelijk uniek is, werd achteraf door enkele internationale collega-luchtvrachtjournalisten bevestigd. Volgens Demunter kijken andere landen graag hoe we het hier in België aanpakken. Maar we mogen niet achterover zitten, noch bang zijn om gekke ideeën te lanceren, te falen en verder te gaan. Innovatie moet blijvend gestimuleerd worden via samenwerking. Daarmee werden twee van de drie kernthema’s al meteen aangehaald.
Coöpetitie
De successen die je door samenwerking kunt bereiken, werden aangehaald door Sara Van Gelder van Brussels Airport. Het succesverhaal van de slot booking app blijft groeien, want eind deze maand stappen nog eens acht forwarders in het verhaal, wat het totaal op 23 bedrijven brengt.
Tom Braekeleers, die in de plaats van de Amazonspreker de aanwezigen een innovatief geweten probeerde te schoppen, had het over 'coöpetitie'. Samenwerken met concurrenten om een hoger doel te bereiken is nodig, als je niet wil dat een buitenstaander plots de business overneemt. Bedrijven moeten zichzelf constant heruitvinden. “Go hack yourself!”, was een van de aanvuringen waarmee hij afsloot. Het enige foutje waarop Braekeleers zich liet betrappen, was dat hij NxtPort als voorbeeld aanhaalde voor samenwerking van concurrerende bedrijven in een community via blockchain en data in de cloud. “BRUcloud was het voorbeeld voor NxtPort om zelf iets te bouwen”, merkte Steven Polmans op. Niet voor het laatst die namiddag, aangezien ook minister De Croo zich op deze lapsus liet betrappen.
Sneakers
Die samenwerking moet niet alleen tussen de bedrijven, maar ook intern gestimuleerd worden. Het liefst door mensen die durven innoveren, falen, testen en zich niet veel willen aantrekken van bestaande structuren. Met zijn uitspraak "We hebben meer sneakers nodig”, zette Sven Verstrepen van Ahlers de toon. Ben Gesing van DHL getuigde over de werking van het innovatieteam, dat stapsgewijs en met onderzoek nieuwe zaken ontwikkelt. Tom Braekeleers wil dat we nog groter durven dromen. ‘Moonshot thinking’ noemde hij het, waarbij het halen van dat zeer hoge doel niet het belangrijkste is. Wel het proces er naartoe, waarbij je alles durft veranderen, ook de vanzelfsprekendheden. Dieter Degryse van Caterpillar getuigde over het belang van ruimte om te experimenteren, zonder grote veranderingen te verwachten op korte termijn. Sven Verstrepen beaamde dat: “Als je geen vertrouwen geeft, kan je geen innovatie verwachten.”
Technologie
De tijd is alleszins rijp om het stuur radicaal om te gooien. Technologie evolueert steeds sneller en technologische producten als 3D-printers, drones en sensoren worden steeds goedkoper. Het was een stelling die bij veel sprekers naar voor kwam: deze evolutie kan je niet meer stoppen, alleen proberen meesurfen. De verandering komt van buitenaf en zal met de opkomst van artificiële intelligentie nog spectaculairder groeien. Als er verandering moet komen in de luchtvracht, zal het dus – volgens verschillende panelleden – van de spelers zelf moeten komen. De technologie is er immers al.
Dat is een van de redenen waarom vicepremier en minister van Digitale Agenda en Telecom Alexander De Croo een lans brak om ons land klaar te stomen voor de investeringen in een 5G-netwerk. Dat is de basis voor smart cities, zelfrijdende wagens en internet of things.
Sneer naar Brussel
Opvallend was dat De Croo enkele keren alludeerde op te strenge regels van het Brusselse Gewest. On topic noemde hij de vertraging die ons land opliep bij de uitrol van 3G en 4G, het gevolg van de absurde stralingsnormen die Brussel opgelegd had. “Al zullen ze volgens jullie wel vaker absurd hoge normen hanteren”, klonk het.
Wat later roemde hij ons land, en zeker de regio rond Brussel, als een ideale internationale omgeving, met troeven op logistiek vlak waar anderen jaloers op zijn. “Die troeven moeten we gebruiken. Economische en maatschappelijke keuzes moeten in evenwicht zijn, maar de opportuniteiten die er zijn, moeten en kunnen nog veel beter uitgewerkt worden, met respect voor de leefbaarheid. Ik hoop dat de volgende regeringen een manier vinden om samen te werken in plaats van elkaar te bevechten”, sloot hij af.
Rond middernacht ontvingen we het bericht dat Brussels Minister van Leefmilieu Frémault opnieuw naar de rechter trekt in het dossier van de vluchtroutes.
Kasper Demol