Strategische Visie 2040 is garantie op de toekomst voor cargo-community Brussels Airport
De Strategische Visie 2040 van Brussels Airport kan ook op veel bijval rekenen van Air Cargo Belgium, de overkoepelende organisatie van de logistieke bedrijven op BRUcargo, het vrachtgedeelte van Brussels Airport. “We zijn blij met dit duidelijk en ambitieus plan waarbij ook rekening gehouden wordt met het belang van cargo voor de luchthaven”, zegt Bas van Goch, vicevoorzitter van Air Cargo Belgium.
Air Cargo Belgium (ACB), de koepelorganisatie voor bedrijven die actief zijn op BRUcargo, vertegenwoordigt met 5.000 werknemers een kwart van alle tewerkgestelden op de luchthaven. De luchthaven werd dit jaar nog voor de derde keer op rij uitgeroepen tot beste vrachtluchthaven ter wereld. “Het resultaat van jarenlang werken en investeren in een toekomstgerichte luchthaven”, zegt Bas van Goch
“Met dit plan kunnen we verder gaan op dat elan, want vernieuwing is noodzakelijk om mee te draaien aan de top. E-commerce en hoogtechnologische, gespecialiseerde industrie zijn de toekomst voor Europa en België. Nu al is ons land wereldwijd koploper in farmaceutisch luchttransport, niet onbelangrijk als je weet dat volgens de federatie van Belgische farmaceutische bedrijven Farma.be de farmaceutische export goed is voor 11,4% van de Belgische export. Als we onze toekomstige welvaart willen verzekeren, moeten we de luchthaven groeikansen geven.”
Binnen België elkaar versterken
Ook de luchthaven van Luik doet het goed. “Toch zijn we geen concurrenten van elkaar. Brussel heeft een ander profiel dan Luik waardoor we eerder complementair zijn. Onze concurrenten zijn Amsterdam, Frankfurt en Parijs”, zegt Alain De Heldt, eveneens vicevoorzitter van Air Cargo Belgium.
Volgens Air Cargo Belgium moeten ook de Belgische politici inzien dat men niet binnen België moet concurreren. Door de regionale focus op luchthavens en een gebrek aan visie op de nationale luchthaven, heeft België terrein verloren op onze buurlanden. “Het is schrijnend om te zien hoe een luchtvaartmaatschappij als Singapore Airlines sinds 2008 van 95.000 ton vracht teruggevallen is naar 15.000 ton vandaag, met ook nog eens 800 verloren jobs als gevolg.”
Nood aan draagvlak voor tweede logistieke draaischijf van het land
Air Cargo Belgium roept op om naar de feiten te kijken en de emotie uit de discussie te halen. Sinds 2000 is er een enorme afname van de overlast door de luchthaven. “In de Strategische Visie 2040 toont de luchthaven realistische ambitie, met oog voor de omwonenden en een globale overlast die niet toeneemt. Mocht de politiek zijn werk gedaan hebben, dan zou een luchthaven die zoveel minder overlast geeft dan in 2000, meer draagvlak hebben om bij te dragen aan de economische ontwikkeling en groei van dit land. Hopelijk kunnen we dat nu bereiken. De nationale luchthaven kan niet overleven zonder cargo en cargo kan niet zonder het netwerk van passagiersvluchten. Laat ons samen werken aan een duurzame toekomst.”