Emergency procedure documentation – import without buffering

07 May 2025 | General

Dear Community partner,
 
Recently, the Belgian Customs Administration – Region Leuven, has published an emergency procedure document referring to import without buffering. All necessary information can be found below in Dutch. Do note that this document only applies to economic operators of whom import documentation falls under the direct jurisdiction of the Customs office of Zaventem.
 If any questions remain, please do not hesitate to reach out to info@aircargobelgium.be .


Noodprocedure Invoer zonder buffering

Deze werkwijze is van toepassing op de economische operatoren waarbij de documenten onder de bevoegdheid van het Hulpkantoor Zaventem vallen.

Tijdens de openingsuren van het hulpkantoor (ma-vr van 9-12 uur en 13-16 uur)
➢ De aanbieder biedt twee origineel ondertekende exemplaren van het enig document in noodprocedure + facturen + certificaten + kopie van het voorafgaand document aan bij het Hulpkantoor (loket 1 – kassa). Vak 47 van het enig document moet volledig en correct ingevuld zijn.
➢ Het Hulpkantoor boekt de BTW en de douanerechten.
➢ Het Hulpkantoor kent een nummer voor de aangifte in noodprocedure toe.
➢ Het Hulpkantoor houdt één exemplaar van de aangifte + bijhorende stukken definitief in.
➢ De aanbieder stuurt per mail zijn aangifte in noodprocedure + handelsdocumenten naar da.crc.zaventem@minfin.fed.be.
➢ CRC laat per mail weten of er een controle nodig is en zet bij de beslissing tot eventuele controle da.verificatie1.zaventem@minfin.fed.be in CC. Bij een noodprocedure wordt gewerkt met een timer van 30 minuten waarbinnen de CRC een controlebeslissing neemt. Indien binnen deze timer geen bericht tot controle werd verstuurd naar de aangever, worden de goederen verondersteld te zijn vrijgegeven.
➢ De aangever biedt, na het verlopen van 30 minuten of vrijgave, aan bij het loket van de verificatie met:

  • Alle handelsdocumenten + kopie van het voorafgaand document
  • Eén origineel exemplaar van de aangifte in noodprocedure
  • De mail die de aangever naar de dienst CRC heeft gestuurd.

➢ Verificatie noteert in vak D van het origineel exemplaar de volgende resultaten:

  • Controleresultaat
  • Naamstempel
  • Handtekening
  • Communautaire stempel.

Verificatie overhandigt het origineel exemplaar hierna aan de aanbieder.
o De aanbieder zal het origineel exemplaar voor aanzuivering moeten aanbieden bij
het Hulpkantoor. Hiervoor moet een e-mail, met als bijlage een scan van het origineel exemplaar, gestuurd worden naar da.gc.zaventem@minfin.fed.be (aanzuivering goederencomptabiliteit) of da.ncts.zaventem@minfin.fed.be (aanzuivering T-document).

Buiten de openingsuren van het hulpkantoor
➢ De aanbieder biedt twee origineel ondertekende exemplaren van het enig document in noodprocedure aan bij het loket van de verificatie. Vak 47 van het enig document moet volledig en correct ingevuld zijn. De aanbieder heeft eveneens volgende documenten bij:
o alle handelsdocumenten
➢ De verificatie kent een nummer voor de aangifte in noodprocedure toe.
o Verificatie noteert het nummer van de aangifte in noodprocedure op de twee exemplaren + datum + kantoor + communautaire stempel op de twee exemplaren in vak A.
o Verificatie overhandigt de twee originele exemplaren hierna aan de aanbieder.
➢ De aanbieder stuurt per mail zijn aangifte in noodprocedure + handelsdocumenten naar da.crc.zaventem@minfin.fed.be
➢ CRC laat per mail weten of er een controle nodig is en zet bij de beslissing tot eventuele controle da.verificatie1.zaventem@minfin.fed.be in CC. Bij een noodprocedure wordt gewerkt met een timer van 30 minuten waarbinnen de CRC een controlebeslissing neemt.
Indien binnen deze timer geen bericht tot controle werd verstuurd naar de aangever, worden de goederen verondersteld te zijn vrijgegeven.
➢ De aangever biedt zich aan bij het loket van de verificatie met:

  • alle handelsdocumenten + kopie van het voorafgaand document
  • de twee originele exemplaren van de aangifte in noodprocedure
  • De mail die de aangever naar de dienst CRC heeft gestuurd.


➢ Verificatie noteert in vak D van beide exemplaren de volgende resultaten:

  • Controleresultaat
  • Naamstempel
  • Handtekening
  • Communautaire stempel.

➢ Verificatie overhandigt één origineel exemplaar hierna aan de aanbieder.
➢ De Verificatie houdt het tweede origineel exemplaar met alle handelsdocumenten in en draagt deze over aan het Hulpkantoor.
➢ De douanerechten & BTW worden a posteriori geboekt door het Hulpkantoor
➢ Het Hulpkantoor zuivert het voorafgaand document aan.

 

Kind regards,

Air Cargo Belgium